مقالات

فیلتر هوا و دانستنیهای لازم برای استفاده صحیح

DinopartAirfilter

فیلتر هوا موتور چگونه کار می کند؟

فیلتر هوای موتور شما یکی از مهم ترین اجزای سیستم عملکرد دستگاه شما است. این قطعه نقش مهمی در جلوگیری از ورود ذرات مضر به موتور ایفا می کند و از عملکرد روان و کارآمد آن اطمینان می دهد.

فیلتر هوا کثیف یا گرفتگی در آن می تواند منجر به کاهش عملکرد موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب به موتور شود.

در این مقاله، هدف فیلترهای هوای موتور در تجهیزات سنگین، چرایی نیاز آنها و نحوه عملکرد آنها برای محافظت از موتور در برابر آلاینده ها را بررسی خواهیم کرد.

فیلتر هوای موتور چیست؟

فیلتر هوای موتور نوعی فیلتر است، که ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، ماسه و سیلیس را به دام می اندازد و از رسیدن آنها به موتور دستگاه شما جلوگیری می کند. فیلترهای هوای موتور را نباید با انواع دیگر فیلترهای هوا مانند فیلترهای هوای کابین اشتباه گرفت.

dinopartFilterAir194748

dinopartFilterAir194748

فیلترهای هوای موتور چگونه کار می کنند؟

موتورهای دیزلی برای احتراق سوخت و تولید نیرو به جریان ثابت هوای پاک نیاز دارند. همانطور که از دستگاه خود را استفاده می کنید، موتور مقدار زیادی هوا را از طریق سیستم ورودی هوا می گیرد. این هوا همراه با سوخت به داخل موتور هدایت می شود. اگر هوای فیلتر نشده از سیستم ورودی هوای عبور کند، گرد و غبار یا زباله  به داخل موتور راه پیدا میکندو علاوه بر آسیب به بدنه موتور روغن موتور را نیز آلوده میکند.

یکی از رایج ترین و مشکل سازترین آلاینده های موجود در هوا که توسط فیلترهای هوای موتور فیلتر می شود، سیلیس است. سیلیس یک ذره ریز است که در گرد و غبار و ماسه یافت می شود. همچنین بسیار ساینده است و اگر وارد روغن موتور شود، آن را به یک تهدید بزرگ برای موتور شما تبدیل می کند.

فیلترهای هوای موتور، سیلیس و سایر ذرات را از هوا حذف می کنند، زیرا در مسیر سیستم ورودی هوای موتور قرار می گیرند. به این ترتیب فیلترهای هوا جریان هوای داخل موتور را تا حد امکان تمیز نگه می دارند و از آلودگی روغن موتور جلوگیری می کنند.

محل فیلتر هوای موتور روی تجهیزات سنگین

در اکثر ماشین های تجهیزات سنگین، فیلتر هوای موتور در قسمت موتور و درست در کنار موتور قرار دارد. فیلترهای هوای موتور معمولاً در یک محفظه مشخص شده با نام محفظه فیلتر هوا قرار دارند. این محفظه ها معمولا برای تعویض فیلتر باز یا جدا میشوند.

محل دقیق فیلتر هوای موتور دستگاه شما به مدل و مدل دقیق آن بستگی دارد. با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه خود می توانید محل فیلتر هوای موتور را پیدا کنید.

ماشین هایی که از فیلتر هوا استفاده می کنند

تمام ماشین های دارای موتور احتراقی از فیلتر هوای موتور استفاده می کنند. ماشین های معمولی که از فیلتر هوا استفاده می کنند عبارتند از:

  • اسکید لودرها
  • تراکتورها
  • بکهوها
  • لودرها
  • بکهو لودر
  • کامیون ها
  • بولدوزرها
  • بیل مکانیکی
  • دیگر لودرها

انواع فیلتر هوای موتور

فیلترهای هوای موتور در انواع، شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند. فیلتر هوای موتوری که انتخاب می کنید بر اساس دستگاه شما، محیط کار و اهداف تعمیر و نگهداری شما است.

فیلترهای هوای داخلی در مقابل فیلترهای هوای بیرونی

در موتورهای احتراقی مدرن، فیلتر هوای موتور در واقع از دو فیلتر مجزا به شکل یک فیلتر داخلی و یک فیلتر بیرونی تشکیل شده است. فیلتر بیرونی بزرگتر از فیلتر داخلی است و فیلتر داخلی معمولا در داخل فیلتر بیرونی قرار می گیرد.

هدف فیلتر بیرونی این است که به عنوان اولین گذر عمل کند و اکثر ذرات بزرگ و معلق در هوا را قبل از رسیدن به فیلتر داخلی فیلتر کند. فیلترهای بیرونی بیشتر از فیلترهای داخلی تعویض می شوند.

هدف فیلتر داخلی که گاهی اوقات فیلتر ایمنی نامیده می شود این است که در صورتی که گرد و غبار یا ذرات به فیلتر اول نفوذ کند، به عنوان آخرین راه حل عمل کند. فیلتر داخلی مانند یک مکانیسم ایمنی عمل می کند و اطمینان می دهد که هیچ ذرات سرگردانی به موتور نمی رسد حتی اگر فیلتر اول خراب شده باشد.

اشکال و اندازه فیلترهای هوا

فیلترهای هوا در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند که هر کدام برای برآوردن نیازهای خاص موتوری که از آن محافظت می کنند طراحی شده اند. فیلترهای گرد، تخت و مخروطی شکل رایج ترین فیلترهای موجود در بازار هستند.

نوع استوانه ای یا گرد یا سیلندری، رایج ترین شکل فیلتر مورد استفاده در تجهیزات سنگین هستند. آنها شکل گرد و استوانه ای دارند و معمولاً از کاغذ، فوم، پنبه یا مواد مصنوعی سفارشی ساخته می شوند. نصب و تعویض فیلتر هوای گرد آسان است. به علاوه، آنها معمولاً نسبت به انواع دیگر فیلترها ارزان تر هستند.

در حالی که اشکال مختلف فیلتر ممکن است مزایا و معایب منحصربه‌فردی را به همراه داشته باشند، مهم‌ترین چیزی که باید در نظر بگیرید انتخاب فیلتر هوای سازگار با سیستم ورودی هوای تجهیزات سنگین شما و شرایطی است که در آن کار می‌کند.

فیلتر هوا در تجهیزات سنگین هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

فیتر هوا دینوپارت 8374

فیتر هوا دینوپارت 8374

برای تعیین اینکه چند وقت یکبار باید فیلتر هوای موتور را تعویض کنید، به دفترچه راهنمای سرویس دستگاه خود مراجعه کنید. در اکثر فیلترها، زمانی که زمان تعویض فیلتر فرا می رسد، یک نشانگر بصری روی فیلتر یا محفظه ظاهر می شود. در ماشین‌های مدرن، حتی ممکن است زمانی که جریان هوا به موتور محدود شود و فیلتر نیاز به تعویض داشته باشد، با یک چراغ روی صفحه کنترل به شما هشدار دهد.

مراجعه به گیج فیلتر دقیق ترین راه برای تعیین اینکه آیا فیلتر هوا باید تعویض شود یا خیر. فقط نگاه کردن به فیلتر کثیف برای شما مفید نخواهد بود، زیرا تجمع بیشتر لزوماً به معنای محدودتر شدن جریان هوا نیست. به علاوه، تعویض بیش از حد فیلتر هوا عواقبی مانند ورود آلودگی ذرات به موتور در حین حذف میشود.

برخی از صاحبان ناوگان ترجیح می دهند فیلترهای هوا را در فواصل زمانی معین طبق برنامه تعمیر و نگهداری تعویض کنند. این استراتژی می تواند به شما کمک کند تا قبل از بروز مشکلات در جریان هوا از آنها جلوگیری کنید. معمولا سرویسهای خدماتی  دارای کیت های خدماتی برای تعمیر و نگهداری 50، 250، 500 و 1000 ساعته است که بسیاری از آنها شامل فیلترهای هوای جایگزین برای تجهیزات شما هستند.

علائم خرابی فیلتر هوا در تجهیزات سنگین

برخی از علائم خرابی فیلتر هوا در تجهیزات سنگین عبارتند از:

  • کاهش عملکرد موتور
  • راندمان سوخت ضعیف: فیلتر هوای کثیف می تواند باعث شود که موتور برای جبران کاهش جریان هوا سوخت بیشتری مصرف کند که منجر به کاهش راندمان سوخت می شود.
  • خرابی موتور: گرفتگی فیلتر هوا می تواند باعث شود که موتور از کار بیفتد یا به شدت کار کند و باعث لرزش یا لرزش شود.
  • صداهای غیرمعمول موتور
  • چراغ‌های هشدار: گاهی اوقات، کاهش جریان هوا ناشی از گرفتگی یا معیوب بودن فیلتر هوا می‌تواند باعث روشن شدن چراغ‌های هشدار روی داشبورد کنترل دستگاه شما شود.

یکی دیگر از علائم مهم فیلتر هوا معیوب یا خراب، افزایش سیلیس موجود در روغن موتور دستگاه شما است. سیلیس یکی از ذرات اصلی است که توسط فیلتر هوای موتور شما فیلتر می شود. اگر هنگام آزمایش روغن موتور خود متوجه افزایش ناگهانی سطح سیلیس شدید، یکی از پیش بینیهای شما خرابی فیلتر هوا است.

اهمیت نگهداری پیشگیرانه برای فیلترهای هوا

در حالی که فیلترهای هوا نیازی به تعویض طبق یک برنامه منظم ندارند، مهم است که آنها را برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها کنترل کنید.

به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ، مطمئن شوید که اپراتورهای شما مرتباً گیج‌های جریان هوای دستگاه خود و هر نشانگر مرتبط با فیلترهای هوا را بازرسی می‌کنند.

همچنین مهم است که به طور منظم روغن موتور دستگاه خود را آزمایش کنید، به ویژه برای سطوح بالای سیلیس. سطوح بالای سیلیس معمولاً یکی از اولین نشانه‌های وجود مشکل در سیستم فیلتر هوای موتور دستگاه شما است.

آیا می توانید فیلتر هوا را به جای تعویض آن تمیز کنید؟

فیلترهای هوای خراب یا کثیف باید تعویض شوند، نه تمیز. تلاش برای تمیز کردن فیلتر هوا می تواند به رسانه فیلتر آسیب برساند، کارایی آن را کاهش دهد و به طور بالقوه به موتور دستگاه شما آسیب برساند.

فیلترهای هوای موتور قطعات ظریف و با طراحی خاصی هستند که به راحتی تمیز نمی شوند. در واقع، تمیز کردن فیلتر هوای معیوب به جای تعویض آن، می‌تواند آسیب بیشتری به فیلتر و موتور وارد کند تا اینکه هیچ کاری انجام ندهید.

فیلترهای هوا در فروشگاه اینترنتی دینوپارت

فیلتراسیون مناسب هوای موتور برای عملکرد روان و کارآمد تجهیزات سنگین ضروری است.

اگر به دنبال فیلترهای هوای جایگزین برای تجهیزات سنگین هستید، فروشگاه آنلاین ما طیف گسترده ای از فیلترهای هوا متناسب با انواع تجهیزات سنگین و مدل های مختلف طراحی را ارائه می دهد.

ما فقط فیلترهای هوای با کیفیت بالا را یا تولید میکنیم و یا از تولید کنندگان معتبر تهیه می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین محصول ممکن را دریافت می کنید. منتظر نمانید تا خیلی دیر شود – برای تمام نیازهای فیلتر هوای تجهیزات سنگین خود از دینوپارت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *