مقالات

تسمه موتور برای تجهیزات سنگین

DinopartBelt

تسمه موتور برای تجهیزات سنگین: انواع متداول و زمان تعویض آنها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تسمه موتورها برای عملکرد موتورها و سیستم‌های هیدرولیک ماشین‌های تجهیزات سنگین مانند بیل مکانیکی، تراکتور و … بسیار مهم هستند.تسمه ها کاربردهای مختلفی دارند، اما عموماً برای انتقال نیرو بین قسمت های مختلف موتور و کمک به هماهنگی بین سیستم ها عمل می کنند. تعداد و انواع تسمه موتورهای مورد استفاده در دستگاه شما به مدل دستگاه و همچنین سن آن بستگی دارد. برخی از تسمه های موتور عمومی هستند، در حالی که برخی دیگر مختص مدل های خاص هستند.

در این مقاله به آنچه باید در مورد تسمه موتور تجهیزات سنگین بدانید، و اینکه چگونه از آنها نگهداری کنید تا دستگاه شما به خوبی کار کند خواهیم پرداخت.

برای مشاهده آگهی های مربوط به قطعات تسمه به دسته بندی مربوطه در سایت دینوپارت مراجعه کنید

تسمه موتور دینوپارت

تسمه موتور دینوپارت

انواع تسمه در تجهیزات سنگین

انواع تسمه در تجهیزات سنگین برای انتقال نیرو بین قسمت های موتور و ایجاد هماهنگی سیستم های مختلف با یکدیگر استفاده می شوند.در حالی که انواع تسمه موتور های مورد استفاده در ماشین ها متفاوت است، اکثر تسمه های موتور به یکی از چندین دسته تقسیم می شوند:

تسمه موتور سر پانتین

تسمه موتور سر پانتین

تسمه  سرپانتین

این نوع تسمه صاف و آجدار هستند. آنها برای به حرکت درآوردن چندین قطعه از جمله دینام، پمپ فرمان و کمپرسور تهویه مطبوع استفاده می شوند. نامگذاری این تسمه ها به دلیل مسیر “سرپانتین” آنها در اطراف قرقره ها و پولی ها میباشد. آنها شبیه تسمه های V شکل هستند از جنس لاستیک هستند اما پهن تر میباشند و  دارای شکل متفاوتی هستند.

تسمه موتور V

تسمه موتور V

تسمه های V

اینها رایج ترین نوع تسمه مورد استفاده در موتورهای تجهیزات سنگین هستند. آنها را به دلیل داشتن سطح مقطع V شکل می نامند . تسمه های V برای انتقال نیرو از موتور به اجزای مختلف مانند دینام، پمپ آب و کمپرسور هوا استفاده می شود. تسمه های V دارای پشت صاف و طرفین زاویه دار هستند که باعث درگیری بیشتری تسمه با قرقره و فولی میشوند. جنس آنها معمولا لاستیکی است.

 

Belt dinopart 23e1322

Belt dinopart 23e1322

تسمه های تهویه مطبوع

از این تسمه ها برای به حرکت درآوردن کمپرسور تهویه مطبوع استفاده می شود که وظیفه خنک سازی هوای داخل کابین اپراتور دستگاه را بر عهده دارد.

Belt dinopart 23e1321

Belt dinopart 23e1321

تسمه فن

نام مرسوم آن تسمه دینام است. از این تسمه ها برای به حرکت درآوردن فن خنک کننده و دینام موتور استفاده می شود. آنها شبیه تسمه های V شکل هستند، زیرا دارای مقطع V شکل هستند، اما باریک تر هستند.

 

چه نوع ماشین هایی برای کار به تسمه نیاز دارند؟

اکثر تجهیزات سنگین که دارای موتور احتراق داخلی هستند برای کار کردن به تسمه نیاز دارند. دستگاه هایی از قبیل:

  • تراکتورها
  • لودرها و بیل های مکانیکی
  • اسکید لودرها
  • بكهوها
  • کامیونها
  • بولدوزرها
  • لیفتراک
  • ….

برای مشاهده آگهی های ماشین آلات دسته دو و نو میتوانید به سایت تهران ماشین نگاهی بیندازید

چه عاملی تعداد تسمه موتور ها را در یک ماشین تعیین می کند؟

تعداد تسمه های مورد نیاز یک ماشین خاص به اندازه، پیچیدگی و تعداد سیستم های داخلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، یک فرمان اسکید کوچک ممکن است فقط به یک تسمه واحد برای به حرکت درآوردن موتور و تعدادی لوازم جانبی مانند دینام و پمپ هیدرولیک نیاز داشته باشد. در حالی که یک بیل مکانیکی بزرگ ممکن است به چندین تسمه نیاز داشته باشد.

عامل دیگری که تعیین می کند یک ماشین به چند تسمه نیاز دارد، نوع موتوری است که استفاده می کند. برای مثال، ماشین‌هایی که دارای موتور دیزلی هستند ممکن است به تسمه‌های بیشتری نسبت به ماشین‌های با موتور بنزینی نیاز داشته باشند. زیرا این دو موتور از نظر طراحی متفاوت هستند. طبیعی است که ماشین‌هایی که برای کاربری مجهز به سیستم‌های هیدرولیک پیچیده هستند، نیاز به تسمه‌های بیشتری برای راه‌اندازی پمپ‌ها و سیستم هیدرولیک دارند. در حالی که ماشین‌هایی با لوازم جانبی کمتر یا سیستم‌های هیدرولیک ساده‌تر ممکن است به تسمه‌های کمتری نیاز داشته باشند.

جایی که هر تسمه در آن قرار دارد

تسمه ها در ماشین های تجهیزات سنگین بسته به نوع و مدل دستگاه در قسمت های مختلف دستگاه قرار می گیرند. رایجترین مکانهای استفاده از تسمه ها را در توضیحات زیر میبینید.

Belt dinopart 23e1320

Belt dinopart 23e1320

 

تسمه سرپانتین

کارکرد این قرقره ها معمولاً دور یک سری قرقره یا پولی است که یک قرقره موتور را به حرکت در می آورد و بقیه لوازم جانبی مانند دینام، پمپ فرمان و کمپرسور تهویه مطبوع را به حرکت در می آورند.

 

تسمه موتور V 2

تسمه موتور V 2

تسمه های V

این تسمه ها را می توان در مکان های مختلفی از جمله موتور، دینام، پمپ آب و کمپرسور هوا یافت. آنها معمولاً در اطراف قرقره ها و پولی هایی قرار میگیرند که به موتور یا سایر اجزاء متصل می شوند.

تسمه های تهویه مطبوع

تسمه های AC می توانند به تنهایی یا در یک سیستم سرپانتین در اطراف موتور باشند. در چندین مدل معمولاً آن را در سمت سرنشین دستگاه قرار می دهند.

تسمه فن

تسمه های فن در جلوی موتور قرار دارند.

 

هر چند وقت یک بار یک تسمه موتور نیاز به تعویض دارد؟

باید بدانیم که، دوره تعویض تسمه تجهیزات سنگین  به عوامل مختلفی از جمله نوع تسمه، نوع ماشین و محیط کار و تجهیزات بستگی دارد. باید تسمه های دستگاه خود را به طور مکرر بررسی کنید و تسمه هایی را که نشانه های ساییدگی یا آسیب دیدگی دارند تعویض کنید.برخی از علائم تسمه تجهیزات سنگین که نیاز به تعویض دارند:

  • علائم قابل مشاهده سایش یا آسیب، مانند ترک خوردگی، ساییدگی یا کشیدگی.
  • صدای جیرجیر یا جیرجیر در هنگام کار کردن تجهیزات.
  • تسمه در حین کار روی قرقره ها می لغزد.
  • کاهش توان خروجی یا عملکرد دشوار.

هزینه می تواند از 25 دلار برای یک تسمه V شکل کوچک تا چند صد دلار برای یک تسمه مارپیچی بزرگ متغیر باشد.

اگر تسمه موتور معیوب را تعویض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر تسمه را به موقع تعویض نکنید، بسته به نوع تسمه می تواند به مشکلات متعددی منجر شود.

در اینجا برخی از پیامدهای بالقوه عدم تعویض به موقع تسمه آورده شده است:

  • کاهش عملکرد: تسمه فرسوده یا آسیب دیده باعث کاهش قدرت یا عملکرد میشود.
  • زمان از کار افتادن تجهیزات: اگر یک تسمه در حین استفاده از دستگاه پاره شود، می تواند باعث خاموش شدن دستگاه شود که منجر به توقف پرهزینه می شود.
  • آسیب به سایر قطعات: شکستگی یا آسیب دیده تسمه همچنین می تواند باعث آسیب به سایر اجزای تجهیزات مانند قرقره ها، بلبرینگ ها یا موتور شود.
  • خطرات ایمنی: در برخی موارد، شکستگی یا آسیب دیده تسمه می تواند خطرات ایمنی مانند پرواز آوار یا از دست دادن کنترل دستگاه ایجاد کند.

 

دیدگاهی در مورد “تسمه موتور برای تجهیزات سنگین

  1. Annie Finley گفت:

    Ahaa, its good dialogue about this article here at this website,
    I have read all that, so at this time me also commenting here.

  2. Mark Humphrey گفت:

    Woah! I’m really digging the template/theme of this blog.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between usability and visual appearance.
    I must say you have done a very good job with this.
    Also, the blog loads extremely quick for me on Safari.
    Outstanding Blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *