مقالات

نگهداری پیشگیرانه ، راهنمای مبتدیان

زمان مطالعه: 5.5 دقیقه

هنگامی که یک ماشین در ناوگان تجهیزات سنگین شما خراب می شود، کل پروژه شما می تواند از ریل خارج شود. خرابی ها منجر به خرابی می شود، تاریخ اتمام پروژه شما را به تاخیر می اندازد و باعث افزایش هزینه ها می شود. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می تواند از خرابی های غیرمنتظره جلوگیری کند و منجر به بهبود کارایی و خرابی کمتر شود.

دینوپارت نگهداری پیشگیرانه 1

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای تجهیزات سنگین چیست؟

به طور خلاصه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یک استراتژی برای ناوگان تجهیزات سنگین شما است که هدف آن رسیدگی به مسائل تعمیر و نگهداری قبل از اینکه مشکل ساز شوند، می باشد. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل انجام وظایف تعمیر و نگهداری طبق برنامه تعمیر و نگهداری است. هدف این برنامه بهبود عملکرد دستگاه و به حداقل رساندن زمان خرابی هاست.

ماشین آلات تجهیزات سنگین نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارند تا بتوانند در اوج راندمان کار کنند. لاستیک ها باید تعویض شوند و یا دوباره روکش شوند، روغن باید تعویض شود، ناخن های باکت نیاز به تعویض دارند و نقاط محوری نیاز به گریس کاری دارند.

با گسترش ناوگان شما، تعداد کارهای تعمیر و نگهداری مورد نیاز برای حفظ تجهیزات سنگین شما در شرایط کاری مناسب بیشتر می شود. هنگام مدیریت ناوگانی متشکل از ده ها یا بیشتر ماشین ها، این وظایف ممکن است طاقت فرسا شوند و ممکن است ناخواسته از وظایف مهم تعمیر و نگهداری غافل شوید.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یک استراتژی برای سیستماتیک کردن وظایف تعمیر و نگهداری ناوگان شماست. در این برنامه نباید هیچ ماشینی در ناوگان را نادیده گرفت. در ابتدایی ترین شکل خود، یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل اجرای برنامه تعمیر و نگهداری برای ناوگان شماست.

یک برنامه نگهداری پیشگیرانه مشخص می کند که کدام وظایف تعمیر و نگهداری باید انجام شود، چه کسی مسئول انجام آنها است و چه زمانی باید انجام شود. نتیجه هر کار تعمیر و نگهداری ثبت می‌شود و هر مشکلی که در طول تعمیر و نگهداری کشف می‌شود، بلافاصله رسیدگی می‌شود.

نگهداری پیشگیرانه در مقابل تعمیر و نگهداری واکنشی

تعمیر و نگهداری واکنشی، که گاهی اوقات آن را تعمیر و نگهداری خرابی نیز مینامند، یک استراتژی است که شامل تعمیر ماشین ها فقط زمانی است که خراب شوند. تحت این سبک نگهداری، هیچ اقدام پیشگیرانه ای برای جلوگیری از خرابی های مکانیکی قبل از وقوع آنها انجام نمی شود. ممکن است با مدیران ناوگان یا اپراتورهایی برخورد کرده باشید که از استراتژی نگهداری واکنشی پیروی می کنند. این استراتژی با عبارت محاوره ای خلاصه می شود: “اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکن!”

اگرچه یک استراتژی تعمیر و نگهداری واکنشی ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما در دراز مدت هزینه بیشتری دارد. این سبک نگهداری نه تنها منجر به خرابی های مکرر می شود، بلکه خرابی ها در صورت وقوع شدیدتر می شوند.

مزایای نگهداری پیشگیرانه

اگر استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را به درستی طراحی کنید، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند بیشترین بهره را از ناوگان تجهیزات سنگین خود ببرید. اگر استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را به خوبی اجرا کنید ، ههمراه با قابلیت اطمینان بهبود یافته،  ایمنی اپراتور را افزایش می دهید و کارایی نیروی کار شما بهبود می یابد.

هزینه های نگهداری کمتر

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یکی از بهترین راه ها برای کاهش هزینه های نگهداری است. یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خوب شامل بازرسی های منظم طبق برنامه ریزی است. تا اطمینان حاصل شود که اجزای مکانیکی، هیدرولیک و سیستم الکتریکی دستگاه شما به درستی کار می کنند.

خرابی قطعات اغلب باعث ایجاد واکنش های زنجیره ای می شود و خرابی یک جزء می تواند منجر به خرابی در کل سیستم شود. 

با بازرسی منظم و کامل دستگاه‌های خود، می‌توانید از خرابی‌های پرهزینه در سراسر سیستم جلوگیری کنید و دستگاه‌های خود را از حیاط خدمات دور نگه دارید.

بهبود عملکرد و بهره وری ماشین

تجهیزات سنگین باید به درستی نگهداری شوند تا بتوانند کارآمد باشند. در دفترچه راهنمای عملکرد هر ماشینی، لیستی از کارهای تعمیر و نگهداری توصیه شده، وجود دارد.

هنگامی که این وظایف تعمیر و نگهداری نادیده گرفته سوند، عملکرد دستگاه آسیب می بیند و منجر به کاهش بهره وری ناوگان شما می شود. 

به عنوان مثال، یک بیل بکهو که برای حفاری استفاده می شود باید به طور مرتب ناخن های باکت آن را تعویض کند. اگر اجازه دهید ناخنها به سمت باکت فرسوده شوند، ناخود آگاه باعث کاهش قدرت حفاری دستگاه شده اید و زمان بیشتری را برای انجام همان کار از اپراتور گرفته اید.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تضمین می کند، که ماشین های شما می توانند وظایفی را که برای آن طراحی شده اند انجام دهند و بهره وری اپراتورهای شما را بهبود می بخشد.

توقف برنامه ریزی نشده کمتر

زمان توقف یکی از پرهزینه ترین عوارض جانبی نگهداری ضعیف ناوگان است. هنگامی که تجهیزات سنگین شما خراب می شود، نه تنها هزینه های خدمات گرانی را متحمل می شوید، بلکه اپراتورهای شما نمی توانند کار خود را انجام دهند.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه با پیش بینی خرابی قطعات قبل از وقوع، زمان خرابی را به حداقل می رساند. قطعاتی که مستعد خرابی تدریجی هستند، قابل نظارت و بازرسی منظم هستند. هنگامی که یک قطعه به پایان عمر خود نزدیک می شود، می توان آن را قبل از خراب شدن تعویض کرد.

تعویض قطعات فرسوده به عنوان بخشی از یک برنامه جامع نگهداری پیشگیرانه بهترین راه برای جلوگیری از خرابی غیرمنتظره است.

ایمنی بهتر در محل کار

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نه تنها باعث عملکرد بهتر دستگاه های شما نمی شود، بلکه کارکرد آنها را نیز ایمن تر می کند. یک برنامه نگهداری پیشگیرانه خوب، اپراتورهای شما را ملزم می کند که دستگاه های ایمنی دستگاه خود را به طور منظم بازرسی کنند.

اجزای ایمنی مانند چراغ ها، بوق ها، قفل ها، آلارم ها، پدال ها و کپسول های آتش نشانی همگی نیاز به نظارت دارند و در صورت نیاز تعویض می شوند.

با نظارت و نگهداری تجهیزات ایمنی دستگاه خود می توانید از حوادث غیرضروری جلوگیری کنید. وقتی تصادفات رخ می دهد، می توانید نشان دهید که سهل انگاری نکرده اید. شما اقدامات لازم را برای بازرسی و حفظ ویژگی های ایمنی تجهیزات موجود در ناوگان خود انجام دادید.

نکات تعمیر و نگهداری تجهیزات سنگین

هنگام تهیه یک برنامه نگهداری پیشگیرانه، دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. ماشین‌های مختلف نیازمندی‌های تعمیر و نگهداری مختلفی دارند، و ایجاد طرحی که نیازهای کل ناوگان شما را در یک استراتژی واحد برآورده کند، آسان نیست.

  • با کتابچه راهنمای عملیات مشورت کنید.

                دفترچه راهنمای عملکرد دستگاه شما باید حاوی بخش نگهداری پیشگیرانه باشد. در این بخش، وظایف تعمیر و نگهداری را که باید برای دستگاه خود انجام دهید و فاصله زمانی تعمیر و نگهداری برای هر کار را خواهید یافت. این بهترین مکان برای شروع هنگام ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه است.

  • شرایط عملیاتی را در نظر بگیرید.

                حتماً برنامه نگهداری پیشگیرانه خود را مطابق با شرایط آب و هوایی و عملیات تنظیم کنید. کار کردن با تجهیزات سنگین در هوای سرد به این معنی است که تایرهای شما ممکن است سریعتر فشار خود را از دست بدهند. زمین های ساینده تجهیزات شما را میفرسایند. برای در نظر گرفتن چنین شرایطی  لازم است تغییرات جزئی در برنامه نگهداری خود ایجاد کنید.

  • فوراً مشکلات را برطرف کنید.

                 هنگامی که مشکلی در طول یک بازرسی معمولی، مانند چراغ هشدار، کشف می‌شود، مطمئن شوید که مشکل فوراً برطرف شود. اپراتورهای خود را آموزش دهید که در صورت نیاز به توجه بیشتر با سرپرست خود تماس بگیرند. استفاده از تجهیزات برای قطعات خراب یا شل می‌تواند منجر به خرابی در سراسر سیستم شود که منجر به خرابی می‌شود.

  • به اپراتورهای خود تکیه کنید.

                 وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می شود، اپراتورهای شما کلید یک استراتژی موفق هستند. اپراتورهایی که ماشین‌های خود را به خوبی می‌شناسند، معمولاً مدت‌ها قبل از اینکه مشکلات از طریق بازرسی کشف شود، احساس می‌کنند مشکلی در تجهیزات آنها وجود دارد. اپراتورهای خود را آموزش دهید که توجه داشته باشند و چراغ های هشدار نامنظم، صداها، ارتعاشات یا سایر مسائلی را که هنگام کار با ماشین های خود مشاهده می کنند گزارش دهند.

ایجاد یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موثر و سازگار بهترین راه برای کاهش هزینه های عملیاتی مربوط به تعمیر و نگهداری و حفظ ناوگان شما در شرایط خوب برای سال های آینده است. وقتی زمان تعویض قطعات فرا می رسد، قطعات تجهیزات سنگین را از اینجا خریداری کنید . اگر در مورد قطعات مورد نیاز خود مطمئن نیستید یا نمی توانید آنها را پیدا کنید، برای کمک با یکی از کارشناسان قطعات ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *